Indie rock, rok 2019.
Uvadající žánr se možná pozvolna vrací do centra dění, přičemž klíčovou roli v něm začínají hrát mladé tvůrkyně.
Jestliže na počátku devadesátých let čítala kytarová scéna možná desítky nezávislých (hnutí „riot grrrl“) i komerčně úspěšných (Hole, The Breeders,…) dívčích kytarových kapel, v období největšího rozmachu indie-revivalu po přelomu tisíciletí se naopak zdálo, že k cesta k úspěchu je vymetená pro skupiny výhradně ležérně působících chlapců.
Dívky s kytarou samozřejmě nikam nezmizely, a o co méně prostoru dostávaly v letech přecházejících, o to více si ho pro sebe berou teď, na konci druhé dekády nového milénia. Písně si často nahrávají svépomocí, nesoupeří spolu, ale navzájem se podporují, společně koncertují a místo přehnané image sázejí na upřímnost.
Zde je několik stále poměrně nových, ale výrazných jmen této scény, která budou pravděpodobně hrát prim i v letech následujících.
SNAIL MAIL
Dvacetiletá písničkářka Linsey Jordan z Marylandu má za sebou dvě EP, „Sticki“ (2015), na kterém zpívá ještě sama, a debut s kompletní kapelou „Habit“ (2016), přičemž právě druhá jmenovaná nahrávka zaznamenala přelomový úspěch. Po předskakování kapelám jako Beach Fossils nebo Priests se v roce 2017 upsala věhlasnému labelu Matador records, na kterém jí vloni vyšla první dlouhohrající deska „Lush“, která sklidila víceméně nadšené reakce napříč hudebními médii, časopis Rolling Stone například desku označil za „dílo zázračného dítěte indie rocku“.
Podle zatím nepotvrzených informací by se měla Jordan v roce 2020 dočkat i pocty v podobě vlastního modelu kytary Fender Jaguar.
CLAIRO
Jednadvacetiletou Claire Cottrill, známou jako „Clairo“, proslavil (dnes už) megahit „Pretty Girl“ – jednoduchý, extrémně chytlavý lo-fi popěvek s minimalistickým klipem natočeným na webkameru, jehož úspěch samotná autorka připisuje youtubovému algoritmu, dosud posbíral přes 40 milionů shlédnutí.
Následovalo EP „Diary 001“ a letošní deska „Immunity“. Singl „Bags“ zařadil Pitchfork do svého výběru The 200 Best Songs of the 2010s.
Podobně jako Snail Mail (se kterou jí pojí přátelství, obnášející krom občasných spontánních společných vystoupení i četné snímky na instagramu) nyní vystupuje s kompletní kapelou, objevuje se i na velkých festivalech, jako Lollapalooza nebo Coachella.
BEABADOOBEE
Filipínsko-britská hudebnice, vlastním jménem Beatrice Kristi Laus, je na svůj nízký věk (19 let) velmi produktivní, na kontě má už tři plnohodnotné studiové nahrávky, dvě EP a navíc chrlí další singly – na jednom z posledních pojmenovaném „I Wish I Was Stephen Malkmus“ kupříkladu reflektuje lásku k Pavement, ikoně žánru nezávislého rocku. První kytaru si přitom pořídila až v 17 letech a hrát se naučila za pomoci youtube tutoriálů.
Beabadoobee vystupuje jako support na aktuálním „Immunity tour“ Clairo.
GIRL IN RED
Marie Ulven Ringheim z Norska, aka. „girl in red“ (specificky uváděná malým písmem), se svými písněmi nahranými v pokoji sbírá miliony poslechů na Spotify i uznání hudební kritiky. Pro svou otevřenou homosexuální orientaci, kterou často reflektuje i ve svých textech, se stala symbolem queer komunity. Marie má prozatím na kontě dvě EP, loňskou „Chapter 1“ následovanou letošní „Chapter 2“. Stejně jako Beabadoobee má za sebou například koncertování jako support Clairo a letošní dlouhou podzimní šňůru „world in red“ po Spojených státech i Evropě.
Všechny výše jmenované kromě jiného pojí i čekání na českou koncertní premiéru, snad se jich tedy v dohledné době dočkáme – nejlépe už v dalším kalendářním roce!
—————————————————————————————————————————
Více: Soccer Mommy, SASAMI, Frankie Cosmos, Chastity Belt, Hatchie
Česko: TAMARA